Noha túl vagyunk már az év eleji adóváltozások okozta izgalmon, néhány változást talán nem érdektelen felidézni bő három hónap múltán sem, hátha elkerülte valaki figyelmét.
2013. évtől egy például érdekes szabállyal bővült a személyi jövedelemadó. A fogyasztásra kész ételre jogosító utalványokat nem lehet béren kívüli juttatásként adni, azaz béresíteni kell. Kivételes elbírálás alá esik az Erzsébet utalvány: ha béren kívüli juttatást meghaladó összegben (havi 8.000 forint felett) adják, akkor u.n. "egyes meghatározott juttatás" lesz. Ennek a megkülönböztető szabálynak különösen nem örülhetett a többi utalványt kibocsátó cég (és meglehet, ez célja is volt a kormánynak). Az "egyes meghatározott juttatások" adókötelezettsége egyébként még mindig némi előnyt kínál a bérrel szemben, ezért a változás komoly fejtörést okozott mind az utalványt kibocsátók, mind a munkáltatók körében.
Az utalványokat kibocsátók olyan utalványokkal jelentek meg a piacon, melyeken a "fogyasztásra nem kész étel’ kifejezés szerepel. Gondolhatnánk, hogy akkor a probléma meg is van oldva, de nem árt egy kicsit hezitálni. Fogalmilag ugyanis mai napig nem tisztázott, hogy mit értünk fogyasztásra kész étel, melegétel, fogyasztásra nem kész étel alatt. Ha a hétköznapi megközelítésből indulunk ki, akkor fogyasztásra kész ételnek tekintjük mindazt, amit az esetleges csomagolás eltávolítása után azonnal fogyaszthatunk (pl. gyümölcs, pékáru). Hát igen, lehet ezzel kötekedni. Egy kilós kristálycukor is megfelelhet akár ennek, de mégse sorolnánk ide.
Miért is kell ezt a kérdést feszegetni? Mert akár ha egy olyan termékre is beváltható a jelzett utalvány, amit az adóhatóság fogyasztásra kész ételnek minősít, akkor átminősítheti bérnek az utalvány juttatását, hiába az utalványon szereplő elnevezés. (Ilyenkor veszik elő az adózás rendjéről szóló törvény első paragrafusának hetedik bekezdését, amely szerint nem az számít, ami a rá van írva a dokumentumra, hanem az, amiről az szól.) Lehetne erre azt is mondani, hogy nem eszik olyan forrón…, de ezért ne feledjük, egyelőre semmilyen fix terméklista nincs a háttérben, ami az utalvány juttatóját megnyugtathatná.
További zavart jelent, hogy fogyasztásra kész ételnek minősül-e a melegétel? (És itt most nem arról van szó, hogy a forró leves megégetheti a szánkat ...) A hétköznapi értelemben annak kellene tekinteni, de a személyi jövedelemadó rendszere – igaz nehezen kiolvashatóan – külön tételként kezeli. Melegételnek azt kellene tekinteni, amit vendéglátó egységekben vagy onnan házhoz rendelve fogyasztható.
Összefoglalva: a három ismertetett kategóriából csak a fogyasztásra nem kész étel, illetve a melegétel vásárlására jogosító utalványt lehet továbbra is adni egyes meghatározott juttatásként.
Bónusz jótanácsként annyit tennék még hozzá, hogy óvakodjunk a piacon újonnan megjelenő, tutti megoldást kínáló utalványt kibocsátó cégektől. Ezekről az utóbbi időben szinte mindig kiderült, hogy meglehetősen kiterjesztő módon értelmezik a jogszabályokat.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.