Ezt a bejegyzést az időközben megszerzett információk alapján részben pontosítottam, részben pedig kiegészítettem.
Örömmel tapasztaltam, hogy miután kitettem egy bejegyzést a KOCKERD kérdőív visszaküldését elmulasztó vállalkozás adószámának törléséről, a témakört alaposan körbejárta az Index gazdasági rovata is, számos új információval gazdagítva az olvasóközönséget. Még aznap az Origo is foglalkozott a témával az NGM közleménye nyomán, feltárva többek között azt is, hogy jövőre már egy kicsit normálisabb megoldást tartalmaz majd a törvény a kockázatértékelési kérdőívet visszaküldeni elmulasztó vállalkozások megrendszabályozására. Az elképzelések szerint először csak bírságolnak, és csak azután törölnek 2013-tól. Hogy az idei évben értelmetlenül eltaposott cégekkel, továbbá a vállalkozás alapításából és ügyvezetéséből 5 évre eltiltott vezető tisztségviselőkkel, képviselőkkel és többségi tulajdonosokkal mi lesz, arról nem szólnak a hírek.
Habár az említett, egy héttel ezelőtti bejegyzés kínált egy megoldást arra nézve, hogy mi a követendő eljárás az adószám törlését követően, ha az adózó tovább akarja folytatni a tevékenységét, most úgy tűnik, hogy az ott leírt (egyébként az adóhivataltól származó) információ nem teljesen helytálló. Egy konkrét ügy kapcsán ugyanis azt közölték velem a NAV-ban, hogy a 12T201T jelű nyomtatvány benyújtásával történő adószám helyreállításra csak akkor van lehetőség, ha az adószám törlésére az adózás rendjéről szól törvény (Art.) 24/A. § (4) bekezdés alapján került sor. Vagyis akkor, ha az adózó nem igazolja 15 napon belül, hogy az adószámának felfüggesztésére okot adó körülmény megszűnt, illetve nem is állt fenn.
Ugyanitt azt is mondták, hogy bár az adózó a hivatal felszólítására végül beküldte a KOCKERD kérdőívet, mégsem tudják azt elfogadni, mivel az Art. 24/F. § (6) a) pontja szerint a késedelmes beküldéssel egyidejűleg kellett volna mulasztását kimenteni. (De persze a tapasztalat az, hogy elég nehéz olyan objektív okot felmutatni, amit a késedelem igazolására az adóhatóság elfogad. A "titkárnő elhányta valahová" biztosan nem tartozik ezek közé.)
Véleményem szerint ezúttal tévednek az adóhivatalban, bár ettől még sokak problémája nem oldódik meg. Az Art. adószám törlésével foglalkozó 24/B. szakasz (7) bekezdése szó szerint így szól: "A 17. § (1) bekezdés b) pontjában említett adózó részére az adószám e § szerinti törlését követően adószám nem állapítható meg, egyéb esetben, ha az adózó a törlést követően adóköteles tevékenységet kíván folytatni, az adószám megállapítását a 17. § (1) bekezdés c) pontja megfelelő alkalmazásával kéri. Az állami adóhatóság az adózó részére a kérelem alapján az adószámot abban az esetben is a kérelem benyújtása napjával állapítja meg, ha az adózó az adóköteles tevékenységet a kérelem benyújtása előtt megkezdte vagy folytatta." Értelmezésem szerint az ebben a szakaszban leírtaknak semmi köze nincs az adószám felfüggesztéséhez, illetve legfeljebb annyi van, hogyha annak - a megfelelő kimentés elmaradása miatt - törlés a következménye, akkor persze alkalmazható. Szerintem tehát a törvény megengedi a törölt adószám esetében is az "újrakezdést".
Csakhogy azonban az alá a bizonyos 17. § (1) bekezdés b) pont alá odatartozik minden szervezet, amely a cégbíróságon történő bejelentkezéssel kezdi meg az életét, azaz gyakorlatilag az összes társas vállalkozás. Az adószám törlése után tehát csak az egyéni vállalkozók és olyan gazdálkodó szervezetek kérhetik az adószám újbóli megállapítását, amelyeknek nem kell a cégbírósági bejegyzés a működéséhez (tehát pl. egyesületek, alapítványok, társadalmi szervezetek).
Súlyosbítja a helyzetet, hogy az Art. 24/C. § (2) ac) pont értelmében az adóhatóság megtagadja az adószám megállapítását az olyan társas vállalkozások esetében, amelynek vezetője vagy többségi tulajdonosa korábban vezető tisztségviselő vagy többségi tulajdonos volt olyan vállalkozásban, amelynek adószámát jogerősen törölték.
2013-tól egyébként az elfogadott jogszabály módosítások értelmében némiképp változik a KOCKERD kérdőíveket vissza nem küldő adózókkal kapcsolatos szabályozás, azonban nem az enyhítés, hanem a szigorítás irányába. Jelenleg az Art. 24/D § (5) bekezdés azt mondja, hogy az adószám törlésére akkor kerül sor, ha az adózó a kérdőív visszaküldésével kapcsolatos hiánypótlási felhívásnak nem tesz eleget. Az új jogszabályszöveg viszont már mulasztási bírságot kiszabását írja elő hiánypótlási felhívás helyett, de továbbra is az adószám törlését helyezi kilátásba arra az esetre, ha az adózó a mulasztási bírságot kiszabó határozatban megjelölt határidőre nem tesz eleget a kérdőív visszaküldésének.
Ja, igen, még az is változik, hogy nem lehet törölni olyan adózó adószámát, amely legalább 50 %-ban állami vagy önkormányzati tulajdonban van ...
Azokkal azonban, akik figyelmetlenségük miatt belesodródtak az idén a törlésbe, nem foglalkozik az új törvény. Ők 5 évig sem céget nem alapíthatnak többségi tulajdonosként, se ügyvezetők vagy törvényes képviselők nem lehetnek.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Simsa Péter 2016.02.16. 10:49:21