Kérem, hogy az itt leírtakat egyelőre fogadják fenntartással. Mielőtt elolvassák, érdemes megnézni ezt a bejegyzést.
Korábban írtam arról, hogy mire kell vigyázni, hogy ne függessze fel az adóhatóság a cégünk adószámát. Ennek kapcsán kerestek meg egy olyan üggyel, ahol nem az adószám felfüggesztéséről volt szó, hanem egyenesen a törlésről.
Ha most bárki azt gondolja, hogy valami főbenjáró bűnt követett el a cég, hát nagyon téved, akár azt is mondhatnám, mindennapos az ügy, és ezért tanulságos is. A régóta működő, rendszeresen adót bevalló és fizető vállalkozásnál ügyvezető váltás következett be. Az új főnök még át sem vette az irányítást, amikor a NAV-tól érkezett "valami kérdőív". Gondos kezek ezt is becsúsztatták az átadandó íratok közé, s talán az ügyvezető látta is, de sok figyelmet nem fordított rá, talán azt hitte, valamiféle közvélemény kutatás.
Csakhogy ez az ártatlannak tűnő papiros a fenyegető nevű KOCKERD kérdőív volt, amelyet az adóhatóság a 2012 elején bevezetett fokozott adóhatósági felügyelet keretében (Art. 24/F §) újonnan alakuló vállalkozásoknak, illetve olyan társaságoknak küld(het) ki, ahol változás történik az ügyvezető vagy a többségi tulajdonos személyében (Art. 24/D §). Sajnálatos módon a vállalkozásnál még a NAV hiánypótlásra történő felszólítását sem vették komolyan, így aztán gyorsan meg is érkezett a határozat, amelyben az adóhatóság közölte velük az adószám törlését az Art. 24/F § (6) bek. a) pont alapján.
A cég még megpróbálkozott a szokásos fellebbezési indokkal (a könyvelő beteg volt - persze megfelelő, kórházi kezelést tanúsító igazolás nélkül, habár gyakran ez is kevés), de siker nélkül, így a törlés jogerőssé vált. Mit lehet ilyenkor tenni? Az adószám felfüggesztésével kapcsolatosan írtam, hogy ott elegendő a felfüggesztésre okot adó körülmény megszüntetését igazolni, és aztán egy szabad kérelemben kérni az adószám visszaállítását. Ez az út nem járható a törlés esetén. Azt, hogy mit is kell tenni, tulajdonképpen leírja az adózás rendjéről szóló törvény, épp csak a gyakorlat szempontjából nehezen értelmezhető az útmutatása.
Ugorjuk is most át a bonyolult szövegértelmezést, és szorítkozzunk csak a lényegre, amely szerint az adószám törlését illetően van lehetőség visszakérni az adószámot. A 12T201T jelű nyomtatványt kell leadni az adóhatósághoz, és a bejelentési jogcímhez a 3. kódot kell beírni, illetve a B jelű pótlapokat kell kitölteni. Fontos azonban tudni, hogy az adószámot törlő határozat jogerőre emelkedésétől (ami másodfokú határozat esetén annak kézhezvételekor következik be) az adószám megszűnik, és csak akkor él újra, amikor egy újabb határozattal visszaállítja az adóhatóság. A közbeeső időben a vállalkozás számlát nem állíthat ki, és adót nem igényelhet vissza. (Ahogyan a bejegyzés elején - utólagosan - jeleztem, ez az út csak abban az esetben járható, ha az adószám törlésére az adószám felfüggesztését követően került sor.)
Leginkább azonban vegyék komolyan az adóhatóságtól érkező leveleket, és az azokon szereplő határidőket.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.